Saturday 1 November 2014

#2
Lanjutt...

8. Orang yang mendoakan saudaranya tanpa pengetahuan orang yang didoakan.
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Doa seorang Muslim untuk saudaranya yang dilakukan tanpa pengetahuan orang yang didoakannya adalah doa yang akan dikabulkan. Pada kepalanya ada seorang malaikat yang menjadi wakil baginya, setiap kali dia berdoa untuk saudaranya dengan sebuah kebaikan, malaikat itu berkata ‘aamiin dan engkau pun mendapatkan apa yang ia dapatkan.’”


9. Orang yang membelanjakan harta (infak).
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Tidak satu hari pun di mana pagi harinya seorang hamba ada padanya kecuali dua malaikat turun kepadanya, satu antara kedua-duanya berkata: ‘Ya Allah, berikanlah ganti bagi orang yang berinfak…’ ”


10. Orang yang sedang makan sahur.
Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: “Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat-Nya berselawat kepada orang yang sedang makan sahur.”

11. Orang yang sedang menjenguk (melawat) orang sakit.
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Tidaklah seorang mukmin menjenguk saudaranya kecuali Allah akan mengutus 70,000 malaikat untuknya yang akan berselawat kepadanya di waktu siang hingga petang dan di waktu malam hingga Subuh.”




Itulah antara mereka yang mendapat doa malaikat. WAllahu’alam.Semoga kita termasuk dan tersenarai sama. InsyaAllah



RASULULLAH S.A.W BERSABDA : "KUTINGGALKAN DUA PERKARA. SEKIRANYA KAMU MEMEGANG KEDUA-DUANYA MAKA KAMU TIDAK AKAN SESAT SELAMANYA. KETAHUILAH ITU ADALAH KITABULLAH DAN SUNNAHKU." (AL-HADIS)

RASULULLAH SAW BERSABDA
"Sesiapa yang menginginkan sahabat maka Allah cukup baginya, dan sesiapa yang menginginkan penghibur maka al-Qur'an cukup baginya, dan sesiapa yang menginginkan harta karun maka sifat Qanaah cukup baginya, dan sesiapa yang menginginkan pengajaran maka kematian cukup baginya, dan sesiapa yang tidak cukup baginya keempat-empat perkara ini maka api Neraka yang akan mencukupkannya."
"Dua perkara yang tidak disenangi anak Adam. Mati, padahal mati itu lebih baik dari dugaan(kesesatan). harta yang sedikit. padahal harta yang sedikit itu meringanan hisab."



"Dan, Ingatlah... hanya dengan mengingati Allah... hati akan menjadi tenang."
  

Posted by Unknown On 16:37 No comments

0 comments:

Post a Comment

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

    Blogger news

    Blogroll

    About

    Flag Counter